Page 8 - I
P. 8
Rezumat Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Superior (CNFIS) este un organism consultativ al Ministerului Educației și Cercetării Științifice, care funcționează din anul 1995. Conform OM nr. 4.243/18.06.2015, intrat în vigoare în 25.06.2015, componenţa consiliului s-a modificat după mandatul anterior de 4 ani. Consiliul CNFIS, în noua sa structură, şi-a asumat continuarea proiectelor şi propunerilor de optimizare a învăţământului superior elaborate de consiliu, în perioada mandatului anterior. Conform art. 219, alin. 2 din Legea educației naționale nr. 1/2011 una dintre atribuțiile CNFIS este aceea de a prezenta anual Ministerului Educației și Cercetării Științifice un raport privind starea finanțării învățământului superior și măsurile de optimizare ce se impun, pe care îl face public. Raportul se adresează actorilor instituționali și organizaționali, interesați de sistemul de învățământ superior, care pot avea o contribuție importantă la elaborarea unor politici publice informate în acest domeniu. Pentru a facilita o mai bună înțelegere a funcționării politicii de finanțare a învățământului superior, în primul capitol al documentului de față este expus succint contextul legislativ, instituțional și organizațional; datorită impactului considerabil al trendului demografic, capitolul cuprinde și o analiză a evoluției numărului de absolvenţi de Bacalaureat în anii 2004-2015, în cadrul căreia se iau în calcul diferențele în funcție de profilul și mediul de rezidență al liceului, dar și o analiză descriptivă a evoluției ale numărului de studenți anul I și de absolvenți în învățământul superior, ciclul de licență. Capitolul doi este dedicat prezentării principalelor studii centrate pe tendințele naționale și internaționale în analizele privind percepția studenților și integrarea absolvenților pe piața muncii. În capitolul al treilea este prezentată modalitatea de alocare a finanțării instituționale a universităților de stat, de la bugetul Ministerului Educației și Cercetării Științifice pentru anul 2015. În capitolul patru este prezentată analiza datelor raportate de către universități, conform Metodologiei de finanțare aprobată prin OM nr.3185/09.02.2015, și utilizate în cadrul exercițiului de pilotare (conform Metodologiei de finanțare aprobată prin OM nr.3889/26.05.2015). În capitolul final sunt detaliate propunerile elaborate și asumate de CNFIS atât în ceea ce privește soluțiile imediate, cât și în ceea ce privește posibilitățile de optimizare pe termen mediu și lung. O secțiune a acestui capitol este dedicată prezentării și justificării structurii și elementelor principale ale propunerii Metodologiei de finanțare pentru anul 2016. Principalele concluzii ale raportului public anual al CNFIS evidențiază: o agravarea subfinanțării cronice a sistemului de învățământ superior din România, care conduce la scăderea calității învățământului superior și a competitivității universităților din România pe termen mediu și lung, aceasta afectând șansele de dezvoltare durabilă a societății românești în secolul XXI; o necesitatea întăririi și perfecționării mecanismelor pentru valorificarea corectă și eficientă a resurselor existente la nivelul sistemului de învățământ superior; o necesitatea stabilirii, la nivel național, a unei strategii coerente și a unui set de priorități pentru dezvoltarea pe termen lung a sistemului de învățământ superior din România. Pentru optimizarea finanțării publice a învățământului superior, CNFIS susține următoarele propuneri: 1. Ajustarea finanțării instituționale totale a învățământului superior la cadrul normativ și la obiectivele Strategiei 2020 privind asigurarea calității, finanțarea pe bază de performanță, întărirea legăturilor dintre Universitate și mediul economic și creșterea angajabilitătii absolvenților. 2. Continuarea implementării finanțării studiilor universitare pe bază de granturi multianuale, dimensionate pe baza unor standarde de cost specifice domeniilor de studii, prin extinderea eșalonată a aplicării acestui mecanism de la nivelul studiilor de doctorat la ciclurile de master și licență; 3. Creșterea cuantumului finanțării pe student; 4. Alocarea pe bază de proiecte a fondului pentru dezvoltare instituțională 8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13